Idag tog jag mig en titt på en Crescent/Monark 304 (tror jag), en damcykel med bockstyre. Tung stålram och helsmidda vevarmar som väger tungt, men bra kvalité.
Jag ville se hur vevlagret ser ut. Bifogar lite bilder med beskrivning:
|
Jag började med att lossa trampan, medurs på denna "icke drevsida". Den yttre muttern dras också loss "medurs". På insidan av kåpan sitter också en mutter som också dras loss medurs. Ta loss och håll ordning på grejorna. Gör rent. Sen kan man trä vevarmen genom bottenpartiet förutsatt att du tagit bort pedalen. |
|
Här är dom smidda vevarmarna och dreven bortplockade, endast konlagerbanorna syns. Verkade vara i bra skick på den här. Bara rengöra ordentligt så går den här många mil till. |
|
Här syns mutter, bricka, kåpa framför ytterligare en mutter. Sen sitter kullagret och sist konlagerbana. Den lösa konlagerbanan är för drevsidan. |
|
Helsmidda vevlagerarmar i tungt stål. Sedan syns kullagret för drevsidan. Allt rejält skitigt. Det är ganska stor skillnad i vikt jämför med en cykel som har vevarmar i aluminium och drev i aluminium. |
|
Här är kullagerkonorna borttagna. De bankas bort, dvs inga gängor.
Hoppas du tyckte det var lite intressant! =) Tack och hej. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar